Portych Václav - Pavlíček Miroslav

27.12.2011 16:47

(1) Portych,Václav - Pavlíček ,Miroslav [A29]
finále 24. ročníku Českého poháru, 27.12.2011
[Pavlicek,Miroslav]



1.c4 e5 2.Nc3 Nf6 3.Nf3 Nc6 4.g3 d5 5.cxd5 Nxd5 6.Bg2 Nb6 7.0-0 Be7 8.a3 g5 9.d3 Be6 Vaška Portycha znám velmi dobře, a tak jsem už před začátkem partie věděl, že mě čeká boj v této notoricky známé variantě anglické hry. Dlouho jsem přemýšlel jak vybočit ze zajetých kolejí, až nadešel tento okamžik a já objevil mému naturelu naprosto přirozený tah. Přehrál jsem si na toto téma několik partií co jsem měl v databázi a zjistil jsem, že je to opravdu hratelné. Bylo rozhodnuto.

10.Be3 Toto není asi úplně nejlepší reakce. Bílý vyvijí střelce běžným způsobem jak je v anglické běžné. Ale asi to chtělo rovnou b4.

10...g4 11.Nd2 h5 12.b4 h4 13.b5 Kostky jsou vrženy. Já se řítím pěšcovou lavinou na soupeře na královském křídle, na oplátku mám určité problémy na křídle dámském. Teď jsem se na chvíli zasekl při zamýšlení kam s koněm. Obě varianty jak na d4, tak na a5 jsou asi rovnocenné. Téhož názoru je i počítač. Nakonec jsem si řekl, že když umřít tak na štítě. Bylo rozhodnuto hurá do centra.

13...Nd4 14.Bxb7 Rb8 15.Bg2 f5 Černý monarcha je opravdový otužilec. Ještě že ho alespoň z pravé strany zahřívá jeho věrná panovnice - černá dáma. To bílý král je v teplíčku. Jen je otázka jestli do kamen nenaložil moc polínek. Začíná mu totiž na čele vytryskávat pot.

16.Nc4 hxg3 17.fxg3 Bc5 Tak na tento tah jsem opravdu pyšný. Počítač ho totiž vůbec nevidí a dá se říci, že po jeho zahrání se pozice bílého začíná bortit. Vazba po diagonále g1-a7 je totiž smrtelná.

18.Nxe5 Qg5 19.Kf2 Qg7 20.Nc6 f4 Nehledě na materiální ztráty otevírám na bílého panovníka další diagonály a sloupce.

21.gxf4 Rxh2 22.Rc1 g3+ 23.Ke1 Rxg2 24.Bxd4 Bxd4 A bílý se vzdal. I kdy si může dobrat na b8 celou věž, nic to neřeší. Ukazuje se totiž, že i když už se bílému podaří uhájit zdraví svého krále, nepokryje volného pěšce g v proměnu druhé černé panovnice. Nádherná partie. Vřele doporučuji od takového 15. tahu si dělat vlastní rozbor. Je to krásná pozice na trénování taktiky. 0-1